Pædagoguddannelsen

Pædagogstuderende på lærerig udlandspraktik blandt robotter i Dubai

Pædagogstuderende Benjamin Sørensen har været i praktik i Dubai. Her har han været hos en virksomhed, der sælger robotter til brug i pædagogisk arbejde.

Praktik i Dubai. Og så oven i købet hos en virksomhed, der lever af at sælge robotter, der skal styrke det pædagogiske arbejde på skoler og institutioner.

Det lød for interessant til, at studerende Benjamin Sørensen fra Pædagoguddannelsen i Odense kunne sige nej, da han fik tilbuddet om en noget utraditionel praktik. Også selvom han fik at vide, at arbejdsmængden ville være væsentligt mere omfattende end et normalt praktikforløb.

– Da jeg hørte om muligheden for at komme til Dubai var jeg solgt. Det var en mulighed for at afprøve mine egne grænser. Jeg ville se, hvor stærk jeg kunne blive af at tage imod udfordringerne, siger Benjamin Sørensen.

– Det har været udmattende i perioder. Men samtidig har det været spændende og givet mig en masse erfaring, siger den 24-årige pædagogstuderende, der afslutter sit praktikophold i midten af juni.

Via den odenseanske virksomhed Blue Ocean Robotics har pædagogstuderende Benjamin Sørensen været i praktik hos en samarbejdspartner i Dubai.

Via den odenseanske virksomhed Blue Ocean Robotics har pædagogstuderende Benjamin Sørensen (tv) været i praktik hos en samarbejdspartner i Dubai.

Praktikkens udfordringer har rustet mig til fremtiden

I løbet af praktikken i Dubai har Benjamin Sørensen mere end 30 gange været med til at lave præsentationer af, hvad 4 forskellige robotter kan bruges til i pædagogisk arbejde.

Præsentationerne er som at være til eksamen, fordi de har stor betydning for den virksomhed, jeg repræsenterer.

Han har lavet præsentationer på skoler og specialinstitutioner for skolelærere, rektorer og bestyrelsesmedlemmer. Embedsmænd fra uddannelsesministeriet og rige ejere af skoler har også lagt ører til den fynske studerendes præsentationer.

– Jeg fungerer som en slags konsulent på det pædagogiske område. Min opgave er at beskrive, hvad robotterne kan bidrage til, siger Benjamin Sørensen.

– Ved præsentationerne, som ofte er workshops, er der op til 40-50 tilhørere, der kigger på. Præsentationerne er som at være til eksamen, fordi de har stor betydning for den virksomhed, jeg repræsenterer.

– Det stiller store krav til min faglighed, og jeg føler, at det har rustet mig til fremtiden.

Robotter kan styrke det pædagogiske arbejde

Opholdet i Dubai har givet Benjamin Sørensen en spændende indsigt i, hvad robotter kan bruges til i fremtidens pædagogiske arbejde.

– På workshopsene inddrager vi ofte skolebørnene. F.eks. lavede vi et scenarium, hvor børnene skulle programmere en robot til at genkende en ”tyv” med blå trøje, så robotten råbte op, når den så ham. Det var lærerigt at se, hvordan børnene arbejdede med robotterne, siger Benjamin Sørensen.

– Jeg arbejder også frivilligt på en skole for udviklingshæmmede børn nogle dage om ugen. Her prøver jeg en robot af, der skal agere som social ven og styrke udviklingshæmmede børns lyst til at tale.

– Når man oplever, at udviklingshæmmede børn lettere kan koncentrere sig og griner, når de bruger robotterne, så er det tydeligt, at robotterne kan bidrage til børnenes udvikling, siger Benjamin Sørensen, der bliver færdiguddannet i januar 2016.

Udlandsophold

Som pædagogstuderende kan du både komme på praktik- og studieophold i udlandet.

Du kan både komme af sted på kortere og længere ophold.

Vi har sendt studerende til det meste af verden. Lige fra de nordiske nabolande til andre europæiske lande samt Asien, Afrika, Australien og Amerika.

Internationale muligheder.


Min uddannelse åbnede for en drømmetur til Canada

Maliha Louise Pessian Hansen har været i praktik i Canada i 6 måneder som en del af sin pædagoguddannelse.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.