Pædagoguddannelsen

De kreative ideer står i kø på pædagoguddannelsen

Mød en gruppe studerende, der fik et stort fagligt udbytte ud af at udvikle en ny legeplads sammen med en børnehave. Projektet var en del af et undervisningsforløb.

Du bliver i høj grad udfordret til at tænke kreativt og til at udvikle nye ideer, når du er studerende på Pædagoguddannelsen i Odense, Svendborg og Jelling.

Samarbejdet har virkelig gjort mig skarp på, hvordan jeg kan omsætte teori til praksis.

Du kommer i løbet af uddannelsen til at lave flere projekter i samarbejde med private virksomheder og institutioner. Vi har valgt det tætte samarbejde med praksis, fordi vi gerne vil være med til at skabe innovative pædagoger, der kan udvikle ting til gavn for brugere og borgere.

Mød Emilie Lindegaard og Mads Fiil Johnsen fra Pædagoguddannelsen i Odense. Sammen med to medstuderende på 1. årgang udviklede en idé til en ny legeplads i samarbejde med en børnehave. Det innovative arbejde gav dem indsigt i, hvordan man kan omsætte teori til virkelighed (se video, 1.29 min).

Samarbejdet med praksis udvikler dig fagligt

Samarbejdet med virksomheder og institutioner er med til at udvikle din pædagogiske faglighed.

Det oplevede Emilie Lindegaard, Mads Fiil Johnsen og to medstuderende, da de arbejdede sammen med Toftegårdens Børnehave i Assens.

– Vi skulle komme med en idé til en helt ny legeplads. Den skulle kunne tilgodese, at mennesker har mange forskellige intelligenser. Man skulle blandt andet kunne arbejde med de kreative, kropslige og logiske intelligenser, siger Emilie Lindegaard.

– Samarbejdet har virkelig gjort mig skarp på, hvordan jeg kan omsætte teori til praksis. Det har også givet mig et godt indblik i, hvordan virkeligheden er i den pædagogiske verden, siger hun.

Projektarbejde forener teori og praksis

De studerende interviewede Børnehaven Toftegårdens leder, pædagoger og børn, før de begyndte at udvikle en idé til en ny legeplads.

Feltarbejdet holdt de op imod teori. Den understøttede, at legepladsen burde organiseres på en helt anden måde, end børnehaven havde forestillet sig i første omgang.

– Børnehaven er begejstret for den idé, vi endte op med. Det giver en sult efter at tilegne sig endnu mere teori, når man oplever, den kan omsættes til virkelige projekter, siger Mads Fiil Johnsen.

Toftegårdens Børnehave har fået idéoplæg fra to grupper pædagogstuderende. Ideerne realiseres over de næste tre år. Det fortæller børnehavens leder, Lissi Beier, der mener, det har styrket de studerende fagligt at samarbejde med børnehaven (se video, 1.01 min).



Du bliver en handlekraftig pædagog ved at prøve dig selv af

Pædagoguddannelsen lægger stor vægt på, at du kommer ud i ”virkeligheden” og prøver dig selv og din viden af.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.