Læreruddannelsen

UCL-studerendes idé gør det lettere at lære dansk for tosprogede børn

To lærerstuderende har udviklet et digitalt undervisningsforløb, der kan gøre skoledagen bedre og også sjovere for mange tosprogede børn.

De har allerede gjort en forskel for tosprogede børn, der har det svært i skolen. Og de har lige vundet førstepræmien på 25.000 kr. i den landsdækkende konkurrence KMD Educa Award, som de satte sig som mål at vinde for et halvt år siden.

Vi har blandt andet afprøvet vores undervisningsforløb i en modtagerklasse for tosprogede elever.

Midlet er masser af gå på-mod og det digitale undervisningsforløb Sælen Santos, som de 2 lærerstuderende, Frederikke Schødts og Mia Dybdahl Andersen, har brugt 5 måneder på at udvikle.

– Vi har blandt andet afprøvet vores undervisningsforløb i en modtagerklasse for tosprogede elever i Svendborg, siger Frederikke Schødts.

– Det var interessant at se, hvor motiverende det var for børnene, at vores materiale lægger op til, at de også bruger deres førstesprog i undervisningen. De følte sig som en vigtig brik i undervisningen, fordi de kunne se, at de kunne bruge deres førstesprog i bestræbelserne på at lære dansk, siger hun.

Frederikke Schødts og Mia Dybdahl Andersen fra Læreruddannelsen på Fyn har udviklet deres prisvindende uddannelsesforløb sammen med Naturama og Fjord&Bælt.

Frederikke Schødts og Mia Dybdahl Andersen (i midten) fra Læreruddannelsen på Fyn har udviklet deres prisvindende uddannelsesforløb sammen med Naturama og Fjord&Bælt.

Flere skoler viser interesse for UCL-studerendes idé

Det er et stort skulderklap at få som 3. årsstuderende, når uddannede lærere tager ens idé til sig.

Undervisningsforløbet henvender sig til modtagerklasser og klasser med mange tosprogede elever. Specifikt skal det styrke undervisningen i naturfag. De 2 studerende har taget fat i den problemstilling, da mange tosprogede elever har ekstra vanskeligt ved naturfagene, fordi man i naturfagene bruger ord, børn ofte ikke møder i dagligdagen.

– Vi har bl.a. udviklet en digital lydbog og et interaktivt onlineleksikon. I lydbogen bliver forskellige ord oversat til andre sprog end dansk, så de tosprogede børn får lettere ved at forstå faglige danske ord. Det hjælpe til, at de kan udvikle deres danskkundskaber og naturfaglige viden, siger Mia Dybdahl Andersen.

– Der er allerede lærere på to skoler i Jylland og på Sjælland, der har ladet sig inspirere af vores idé. Det er et stort skulderklap at få som 3. årsstuderende, når uddannede lærere tager ens idé til sig, siger hun.

Uddannelsen træner studerende i at udvikle læremidler

De 2 prisvindere har som alle andre lærerstuderende løbende arbejdet med at udvikle læremidler i forbindelse med undervisningen på uddannelsen. Og de har altid givet den fuld gas på den front.

– Frederikke og jeg har udfordret os selv og hinanden fra start til slut i uddannelsen. Også i praktikken, hvor vi selv har bygget undervisningsforløb op fra bunden, selvom det ikke har været et krav, siger Mia Dybdahl Andersen, der drømmer om at arbejde på en efterskole.

– Det har været fedt og givet os nogle ekstra kompetencer, at vi har udfordret os selv ved hele tiden at prøve noget nyt af, siger Frederikke Schødts.

– Det har også givet mig endnu mere mod på at forfølge min drøm om at gøre det til en levevej at udvikle læremidler til undervisning, siger hun.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.