Læreruddannelsen

Tobias skaber et stærkt fundament for børns fremtid

Siden gymnasietiden har han elsket historiens vingesus. Nu er Tobias Krogh Hedemann historielæreren, der får eleverne til at forstå fortiden, så de er klar til fremtiden.

– Det er ikke nok for mig at vinde i Bezzerwizzer, siger Tobias Krogh Hedemann, der er historielærer på Munkebjergskolen.

Det er et privilegium at få lov at bruge så mange timer af mit arbejdsliv på at dyrke min passion.

– Jeg vil også kunne forstå årsagerne til for eksempel de aktuelle terrorangreb eller Anden Verdenskrig. Den erkendelse får man først, når man arbejder i dybden med historie, siger han.

Passionen for historie mærker hans elever fra 6.-9. klasse tydeligt hver dag.

– Jeg smiler jo, når jeg er sammen med mine elever. Det gør jeg, fordi det er et privilegium at få lov at bruge så mange timer af mit arbejdsliv på at dyrke min passion for historie sammen med dem, siger Tobias Krogh Hedemann.

– Det giver virkelig mening for mig at være historielærer i folkeskolen. Jeg er med til at præge de unge mennesker. Jeg giver dem en vigtig forståelse af, hvorfor vi er som vi er, og hvorfor vi opfører os, som vi gør. Det er med til at klæde dem godt på til at modstå de udfordringer, de møder i livet.

– Med mit arbejde som historielærer, tror jeg, at jeg har det som fodboldnørden, der bliver fodboldtræner eller -spiller på højeste plan, siger Tobias Krogh Hedemann.

Tobias bruger sin viden til at gøre historien levende

– Jeg sluger rigtig mange film med et historisk snit. Jeg bruger også en del penge på bøger om historiske emner, jeg ikke ved så meget om, siger Tobias Krogh Hedemann.

Historie handler meget om at gøre det klart for eleverne, hvad vi kan bruge historien til i dag.

– Når jeg fordyber mig i et emne, fx Romerriget eller den religiøse konflikt i Bosnien og Serbien i 90’erne, så er det som puslebrikker, jeg kan sætte sammen. Jeg får lyst til at lære om andre emner, fordi jeg rigtig gerne vil forstå, hvad der er gået forud for, hvor jeg og verden er i dag.

Sådan har det været siden gymnasietiden. Her lagde hans historielærers passion grunden til, at Tobias Krogh Hedemann i dag selv er en historielærer, der øser ud af den viden, han også bruger en stor del af fritiden på at indhente.

– Min historielærer forstod virkelig at lave en inspirerende og vedkommende historieundervisning. Hans tilgang har jeg virkelig taget til mig som lærer.

– Historie handler meget om at gøre det klart for eleverne, hvad vi kan bruge historien til i dag. Ellers er det jo bare nogle gamle mennesker, vi læser om.

– Når jeg underviser i samfundsfag og engelsk drager jeg tit min historieinteresse ind. Det kan fx være, at vi læser om Martin Luther King eller Nelson Mandela.

Min hobby får ekstra kvalitet via mit lærerjob

Historien lever, når Tobias Krogh Hedemann underviser.

Min hobby har fået mere kvalitet af, at jeg er blevet lærer.

– Jeg gør meget ud af at inddrage eleverne, så de forholder sig til historien. Og så er det vigtigt for mig både at få tekst, billeder og lyd på. Det er med til at gøre undervisningen vedkommende.

– Jeg har lige haft om Anden Verdenskrig i en klasse. Jeg brugte meget Youtube. Eleverne så en autentisk video af, da Tyskland besatte Polen. Jeg kunne vise dem, hvad Blitzkrieg var.

– Med moderne medier har vi lærere fået endnu bedre betingelser for at gøre undervisningen inspirerende, siger Tobias Krogh Hedemann, der som historielærer har fundet sit drømmejob.

– Min hobby har fået mere kvalitet af, at jeg er blevet lærer. Det er en ønskeposition, at jeg skal være skarp på det, jeg interesserer mig allermest for, siger han.



Thomas skaber stærke fællesskaber via musikken

Som 5-årig fik Thomas Ohlsen sin første guitar. Nu er han musiklærer og dyrker stadig sin passion for musikken i sin fritid flere timer om dagen.



Camilla bruger idræt til at få det bedste frem i sine elever

Hun har dyrket gymnastik siden hun var 5 år. Nu er Camilla Louise Larsen idrætslærer. Selv når hendes elever øver tyske verber sørger hun for, de får pulsen op.



Christian gør det cool at være klog

Siden teenage-tiden har Christian Storm Tholberg elsket at lave forsøg. Nu er han kemi- og fysiklærer og laver talentforløb for de dygtigste elever.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.