Læreruddannelsen

Folkeskolelærer: Børnenes glæde gør mig glad i låget

Ditte Sommer bliver både glad og stolt, når hun som musik- og matematiklærer deler sejre og livsbekræftende oplevelser med sine elever på en folkeskole.

– Selv hvis jeg en sjælden gang møder lidt småmuggen på arbejde, vil jeg ni ud af ti gange være i godt humør efter 10 minutter med mine elever, siger Ditte Sommer, der siden januar 2012 har arbejdet som lærer på Hedensted Skole.

Det gør mig glad og stolt at være med til at løfte eleverne.

Her oplevede hun tidligt, hvor meget man kan rykke eleverne. Hendes nye klasse havde svært ved matematikken, og klarede sig ikke så godt i Undervisningsministeriets nationale test. Testen, der bruges til løbende evaluering, blev gentaget efter et halvt års intensivt arbejde.

– Den nye test viste, at klassen samlet havde forbedret sig med 15 procent. Det gør mig glad og stolt at være med til at løfte eleverne på den måde. Det gør det også, hvis jeg kan give børnene små sejre, når de lærer at løse en brøk, siger Ditte Sommer.

Mit job som lærer på Hedensted Skole lever op til de drømme, jeg havde, før jeg begyndte på læreruddannelsen, siger Ditte Sommer. Foto: Mads Hansen.

Jeg har et fantastisk job som lærer

Det udvikler mig helt vildt at undervise forskellige klassetrin.

Det er tre år siden Ditte Sommer blev færdig fra Læreruddannelsen i Jelling. Her fyldte musikken meget, og det gør den stadig. Der står musik på skemaet halvdelen af ugen, hvor hun underviser 200 elever fra 1. til 6. klasse i alt fra sammenspil til sanglege.

– Det udvikler mig helt vildt at undervise forskellige klassetrin, fordi der er stor forskel på, hvordan man skal gribe dem an. I første klasse skal man gentage alt. Til gengæld elsker børnene at synge. Det giver livsglæde, og gør jobbet fantastisk. Man bliver glad i låget.

– I 5. klasse er det en udfordring, at eleverne begynder at synes, det er lidt pinligt at synge. Til gengæld er de vilde med sammenspil og at skabe noget. Med tiden får jeg et større kendskab til mine elever, og det vil gøre det nemmere at vide, hvor langt jeg kan presse dem.

Jeg er med til at hjælpe og forme børn

Jeg ville gerne ud, hvor der skete noget. Hjælpe med at danne og forme børn.

Drømmen om at blive lærer har Ditte Sommer haft siden 7. klasse. Et par år som pædagogmedhjælper overbeviste hende om, at hun ville arbejde med børn og unge.

– Jeg ville gerne ud, hvor der skete noget. Hjælpe med at danne og forme børn.  Jeg har tit set børn blive drillet. Det ville jeg også gerne være med til at ændre ved, siger Ditte Sommer.

– De ting gør jeg noget ved hver dag i mit job som lærer. Jeg hjælper børnene. Ser dem i øjnene, og siger dejligt, du er her. De skal føle sig velkomne her og have det godt i mine timer. Det er vigtigt. Og på den måde lever mit job som lærer op til de drømme, jeg havde, siger hun.



Tobias skaber et stærkt fundament for børns fremtid

Siden gymnasiet har han elsket historiens vingesus. Nu er Tobias Krogh Hedemann historielæreren, der får elever til at forstå fortiden, så de er klar til fremtiden.



Thomas skaber stærke fællesskaber via musikken

Som 5-årig fik Thomas Ohlsen sin første guitar. Nu er han musiklærer og dyrker stadig sin passion for musikken i sin fritid flere timer om dagen.



Camilla bruger idræt til at få det bedste frem i sine elever

Hun har dyrket gymnastik siden hun var 5 år. Nu er Camilla Louise Larsen idrætslærer. Selv når hendes elever øver tyske verber sørger hun for, de får pulsen op.



Christian gør det cool at være klog

Siden teenage-tiden har Christian Storm Tholberg elsket at lave forsøg. Nu er han kemi- og fysiklærer og laver talentforløb for de dygtigste elever.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.