Læreruddannelsen

Camilla bruger idræt til at få det bedste frem i sine elever

Hun har dyrket gymnastik siden hun var 5 år. Nu er Camilla Louise Larsen idrætslærer. Selv når hendes elever øver tyske verber sørger hun for, de får pulsen op.

Jeg kan dyrke den interesse, jeg holder allermest af hver eneste dag.

– Jeg kan dyrke den interesse, jeg holder allermest af hver eneste dag. Det betyder, at jeg elsker mit job, siger Camilla Louise Larsen, der er lærer på Søhusskolen.

Hun underviser i idræt. En drøm for den sportsglade lærer, der har dyrket gymnastik siden hun var 5 år og været træner i 12 år i en gymnastikforening.

– Jeg elsker at lære fra mig. Jeg får et adrenalinkick, når jeg ser, at mine gymnastikpiger har lært et svært spring og får succesoplevelser. Det giver dem en god ballast videre i livet, at de er gode til noget. Med tro på sig selv kan man nå langt i livet, siger Camilla Louise Larsen.

– Der er mange ligheder mellem at være lærer og træne konkurrencegymnaster. Det handler om at få folk til at præstere deres bedste. Det gør de, når de trives. Jeg kan gøre en kæmpe forskel for, at det lykkes, siger hun.

– Gymnastikken og mine 12 år som træner har været med til at overbevise mig om, at jeg skulle arbejde med mennesker, siger Camilla Louise Larsen.

Spiller stikbold i tysktimerne og løber i dansktimerne

I tysk træner jeg verber gennem stikbold og nogle gange går vi ture for at samtale om de ting, vi ser på vejen.

En god relation til eleverne og et stærkt sammenhold eleverne imellem er nøglen til succes for Camilla Louise Larsen. Den opskrift har virket som gymnastiktræner. Og det gør den også som lærer. Derfor griber hun også ofte undervisningen alternativt an, når der står tysk eller dansk på hendes skema.

– I tysk træner jeg verber gennem stikbold og nogle gange går vi ture for at samtale om de ting, vi ser på vejen. I dansk kan jeg godt finde på at lave løbediktat, hvor der hænger forskellige tekster rundt om i træerne udenfor, som de skal kunne huske og løbe ind og skrive, siger Camilla Louise Larsen.

– Det er vigtigt for mig, at eleverne bevæger sig i undervisningen. Jeg tror på, at det fremmer muligheden for, at eleverne kan hjælpe og lære af hinanden, og så giver det ekstra energi og motivation.

– Mange elever er ikke vilde med tysk. Men de har julelys i øjnene, når de skal ud og bevæge sig. Så har jeg alle med, siger Camilla Louise Larsen.

– Relationen til hver enkelt elev er altafgørende. Har man ikke den, kan man skyde en hvid pil efter at motivere dem, siger Camilla Louise Larsen.

Jeg vil videregive glæden ved idrættens fællesskab

For mig handler det også om at videregive den glæde ved at være fælles om idræt, som jeg har haft hele livet.

4 dage om ugen står der idræt på Camilla Louise Larsens skema. Og her handler det om meget mere end at spille håndbold, lave atletik og gymnastik, besøge den lokale klatrehal og karateklub, eller nogle af de mange andre aktiviteter, hun arbejder med i idrætsfaget.

– Det handler i høj grad om dannelse. Om at motivere eleverne til at leve sundt og være aktive resten af livet. Og for mig handler det også om at videregive den glæde ved at være fælles om idræt, som jeg har haft hele livet, siger Camilla Louise Larsen.

– Idræt kan være udfordrende at arbejde med, for en del af eleverne har måske aldrig rørt en bold eller har svært ved at kaste sig ud i noget nyt på grund af lavt selvværd.

– Derfor er det en stor tilfredsstillelse, når mit engagement smitter af på eleverne, og jeg er med til at sætte gang i en udvikling, der hjælper dem godt på vej ud i den store verden, siger Camilla Louise Larsen.



Christian gør det cool at være klog

Siden teenage-tiden har Christian Storm Tholberg elsket at lave forsøg. Nu er han kemi- og fysiklærer og laver talentforløb for de dygtigste elever.



Thomas skaber stærke fællesskaber via musikken

Som 5-årig fik Thomas Ohlsen sin første guitar. Nu er han musiklærer og dyrker stadig sin passion for musikken i sin fritid flere timer om dagen.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.