Fysioterapeutuddannelsen

Særlige talentforløb giver ekstra udfordringer til studerende

Fysioterapeutstuderende kan deltage i alt fra forskning til udvikling af robotteknologisk træningsudstyr. De særlige forløb rækker ud over den almindelige undervisning.

De studerende bliver udfordret på deres viden, færdigheder og samarbejdsevner via talentforløbene.

Du kan allerede gøre en stor forskel for andre mennesker, mens du er studerende på Fysioterapeutuddannelsen.

Hvad siger du fx til at være med til at udvikle en træningsrobot?

Den udfordring fik 10 fysioterapeutstuderende lov til at kaste sig ud i under et 3 måneders talentforløb ved siden af studiet. Her samarbejdede de med ingeniørstuderende fra Mærsk McKinney Møller Instituttet.

Træningsrobotten Robotrainer skal hjælpe tusindvis af mennesker, som ellers har svært ved at træne pga. en blodprop eller hjerneblødning.

Robotrainer består af en rem med håndtag, der er forbundet til en motor. Motoren kan kompensere for patientens manglende muskelstyrke, så en patient fx kan træne, selvom vedkommende ikke er stærk nok til at løfte sin arm.

Hør hvad en af de fysioterapeutstuderende og idémageren bag Robotrainer, ingeniør og forsker Anders S. Sørensen, har fået ud af at samarbejde om at udvikle ny teknologi.

Studerende får stort udbytte af talentforløb

De studerende oplever, at de med deres viden og færdigheder kan gøre en forskel i den virkelige verden.

Udbyttet er stort for de studerende, der deltager i fysioterapeutuddannelsens talentforløb, mener Steffen Bader, lektor på Fysioterapeutuddannelsen i Odense.

Han har været med til at lede og konstruere flere talentforløb. Her har studerende samarbejdet med private virksomheder, kommuner og sygehuse om alt fra teknologiske til mere jordnære løsninger inden for sundhedsområdet.

– De studerende kommer ud og oplever, at de med deres viden og færdigheder kan gøre en forskel i den virkelige verden. Det tænder dem og er motiverende. Både i forhold til deres studie og i forhold til at se nye og anderledes fremtidsmuligheder som fysioterapeut, siger Steffen Bader.

– Fysioterapeuter får ikke kun job på sygehuse, i kommuner og i klinikker. I fremtiden skal de også kunne skabe deres egne job – også i den private sektor. Talentforløbene åbner deres øjne for, at de fx kan spille en afgørende rolle i udvikling af ny teknologi sammen med andre faggrupper, siger Steffen Bader.

Studerende er med til at kvalificere nye løsninger

De studerende får en bedre forståelse for deres kompetencer og rollen som fysioterapeut, når de kommer ud og prøver sig selv af, mener Steffen Bader.

– De studerende bliver udfordret på deres viden, færdigheder og samarbejdsevner via talentforløbene. Fx når de er med til at kvalificere udviklingen af ny teknologi, så den får en værdi i en konkret, fysioterapeutisk sammenhæng.

– Talentforløbene giver også deltagerne nogle værktøjer til at udvikle nytænkende ideer, føre dem ud i livet og formidle resultater.

– Og så skal man heller ikke undervurdere, at talentforløbene giver kontakt til spændende forskningsmiljøer og virksomheder. Det kan de studerende få stor nytte af både under og efter studiet, siger Steffen Bader.



Fysioterapeutuddannelsen er et godt mix af teori og praktiske øvelser

Der er en god blanding af teoretisk undervisning og praktiske øvelser på fysioterapeutuddannelsen.



Fysioterapeutstuderende får masser af sparring i praktikken

Alle fysioterapeutstuderende har en uddannet fysioterapeut som vejleder, når de er praktik.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.