30. juni 2017 af Carsten Pico

UCL-underviser nomineret til international underviserpris

Deltagere fra over 40 lande er blandt publikum, når underviser Birgitte Wraae fra UCL’s administrationsbacheloruddannelse til september konkurrerer om international pris.

– The sky is not the limit. Your mind is.

Finalen bliver afholdt i forbindelse med en konference med deltagere fra over 40 lande.

Sådan lyder teksten på coverbilledet for en Facebookgruppe, som underviser Birgitte Wraae har sammen med studerende fra Administrationsbacheloruddannelsen i Odense.

Mottoet er rammende for den undervisning, Birgitte Wraae står bag. For om muligt vil hun ophæve begrænsninger hos sine studerende og få dem til at tænke stort. Det møder nu også international anerkendelse.

Birgitte Wraae er nemlig blevet nomineret til finalen International Teaching Innovation and Entrepreneurship Excellence Awards i Paris 21. september.

– Finalen bliver afholdt i forbindelse med en konference med deltagere fra over 40 lande. Jeg og de 9 øvrige finalister skal holde et oplæg på 20 minutter. Bliver jeg blandt de 3 bedste skal jeg holde endnu et oplæg, så det er ret vildt og fedt, siger Birgitte Wraae, der er lektor på Administrationsbacheloruddannelsen i Odense.

En evaluering blandt de deltagende studerende viser, at de fik mere lyst til at arbejde med entreprenørielle værktøjer i en allerede eksisterende virksomhed, efter et forløb om innovation og entreprenørskab med Birgitte Wraae.

Studerende klædes på til at udfordre arbejdsgivere

De studerende bliver klædt på til at kunne udvikle den offentlige sektor eller en virksomhed.

Nomineringen får Birgitte Wraae for et undervisningsforløb om innovation og entreprenørskab, hun kører på Administrationsbacheloruddannelsen i Odense.

– De studerende bliver klædt på til at kunne udvikle den offentlige sektor eller en virksomhed, siger Birgitte Wraae.

– Målet er at skabe studerende, der tør gå ud og være forundret over det eksisterende på deres kommende arbejdsplads. De skal turde stille spørgsmålstegn og komme med nytænkende ideer ligegyldigt, hvor de bliver ansat, siger Birgitte Wraee.

– Mit forløb giver dem redskaber til at arbejde innovativt og kreativt, og de lærer, hvordan man sikrer, at ens idé skaber værdi for borgere, virksomheder og den offentlige sektor, siger hun.

Toilet og fødselsdagsflag kom med til eksamen

Jeg tror også, at den er en anerkendelse af, at vi over kun 10 uger kan skabe et entreprenørielt mindset hos de studerende.

Der er højt til loftet i Birgitte Wraaes undervisning. Det er en nødvendighed, mener hun, hvis studerende skal udvikle innovative og entreprenante evner.

Derfor var det helt naturligt, at studerende havde et toilet og fødselsdagsflag med ved eksamen, da de skulle understrege ideer, de havde arbejdet med.

– Jeg giver meget plads til mine studerende, men jeg forlanger også meget af dem, siger Birgitte Wraae.

Lever de studerende op til den tillid, får de til gengæld meget den anden vej.

– Efter hver undervisningsgang coacher jeg mine studerende i forhold til de ideer, de arbejder med. Og jeg kommunikerer også rigtig meget med dem via Messenger og Skype, siger Birgitte Wraae.

– Den tilgang er formentlig en væsentlig årsag til nomineringen.

– Og så tror jeg også, at den er en anerkendelse af, at vi over kun 10 uger kan skabe et entreprenørielt mindset hos de studerende, siger Birgitte Wraae.

Fakta om Birgitte Wraae

Lektor hos Administrationsbachelor-uddannelsen i Odense.

Ph.d.-studerende hos Technische Universität Berlin, Chair of Entrepreneurship and Innovation Management.

I ph.d.-projektet forsker hun i relationen mellem studerende og undervisere i forhold til undervisning i entreprenørskab.

Uddannet cand. oecon fra Syddansk Universitet.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.