17. november 2017 af Carsten Pico

UCL-studerende vandt ved Danmarks største idékonkurrence

Martin Kongshave, Mikkel Munk Ejlersen og Maria Thiemer fra Læreruddannelsen på Fyn fik 10.000 kr. i sejrspræmie, da de vandt idékonkurrence ved Danish Entrepreneurship Award.

Som de første UCL-studerende nogensinde har Martin Kongshave, Mikkel Munk Ejlersen og Maria Thiemer vundet idékonkurrencen ved Danish Entrepreneurship Award.

Vi vidste faktisk ikke, at vi havde så god en idé.

De 3 studerende fra Læreruddannelsen på Fyn har udviklet et læringsspil, som skal afhjælpe problemet med ufaglige vikartimer i folkeskolen. Det er et værktøj, som skal gøre undervisningen mere fagligt relevant, når man har vikar.

– Vi er overvældede over at vinde. Vi vidste faktisk ikke, at vi havde så god en idé, siger Martin Kongshave og Maria Thiemer, der var med ved finalen, mens Mikkel Munk Ejlersen ikke havde mulighed for at deltage.

– Vi har bare nørdet med vores læringsmiddel. Men planen er at skalere op og lave flere spil, siger de.

Med sejren fulgte en check på 10.000 kroner.

87 hold studerende fra videregående uddannelser i hele landet var kvalificeret til den idékonkurrence, Martin Kongshave og Maria Thiemer (billedet) samt Mikkel Munk Ejlersen vandt.

Studerende har store ambitioner med deres læringsspil

Spillet er gennemtænkt og designet med henblik på både inklusion og målet om at rumme et utal af læringsmål.

Ideen til læringsspillet, der har fået navnet ”Faget fanger”, blev født i forbindelse med modullet læremiddeldesign og entreprenørskab på læreruddannelsen.

Ambitionen med læringsspillet er, at det skal kunne dække alle fag i udskolingen.

Spillet er tilgængeligt for alle med basale læsefærdigheder og kan læres på 2 minutter.

– Spillet er gennemtænkt og designet med henblik på både inklusion og målet om at rumme et utal af læringsmål, fortæller Martin Kongshave og Maria Thiemer.

– I vores arbejde trækker vi på vores brede og dybtgående faglige viden om didaktik, fagene specifikt, teori om læring, spørgsmålsstillen samt grafiske og kreative egenskaber, siger de 2 lærerstuderende.

Succes til 4 UCL-studerende fra sundhedsuddannelserne

4 UCL-studerende har udviklet en idé, der skal gøre det mere sikkert at fiksere traumepatienter på et spineboard.

Idékonkurrencen bød også på succes til 4 UCL-studerende fra ergoterapeut-, fysioterapeut- og bioanalytikeruddannelsen.

De 4 studerende Sigrid Emilie Kousgaard Amdi, Christina Ehlers Kofod, Lærke Hansen og Christina Schwennesen vandt i kategorien Life Tech.

Gruppen har udviklet et produkt, der kan sikre hurtigere og mere ergonomisk korrekt fiksering af traumepatienter.

Med ideen øges patientsikkerheden, samtidig med sundhedspersonalet bruger færre ressourcer i form af fx rengøring og manuel sammenrulning af tæpper.

Med ideen kvalificerede gruppen sig som en af kun 4 grupper til den endelige finale, som altså fik deltagelse af hele 2 UCL-grupper.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.