19. april 2017 af Anna Sandal

Skoleledere implementerer elevcentreret ledelse

20 timers individuel sparring fra UCL til skolelederne i Ringsted Kommune sikrer implementering af ny ledelsesform.

I to år har skolelederne i Ringsted Kommune arbejdet med en ny ledelsesform. Den elevcentrerede ledelse er kommet i centrum.

– Målet med den nye ledelsesform er, at den enkelte leder kommer tættere på praksis. Lederen skal nærmere undervisningen og det daglige arbejde med øget læring og trivsel, siger Dorte Breuning, UCL.

Kompetenceudviklingen for skolelederne er gennemført i samarbejde mellem University College Lillebælt og Ringsted Kommune.

Skolelederne får ny viden til brug i praksis

I et fortroligt rum har de kunnet vende deres udfordringer og blive udfordret.

Skolelederne har deltaget i videns- og refleksionsseminarer, og der har løbende været gennemført såkaldte prøvehandlinger. Sidste led har været et tilbud om et 20 timers individuelt sparringsforløb.

– Det har været værdifuldt for skolelederne først at få masser af viden og dernæst individuel sparring, hvor de træder ud af driften og reflekterer over deres praksis, siger Jens Saarup, chefkonsulent, Ringsted Kommune og fortsætter:

– Skolelederne har fået mulighed for at indtænke og indarbejde den elevcentrerede ledelse i deres konkrete virkelighed – få den nye viden gjort til praksis.

Det fortrolige rum er vigtigt i sparringsforløbet

Jens Saarup oplever samtidig endnu et vigtigt element for skolelederne ved sparringsforløbet.

– I et fortroligt rum har de kunnet vende deres udfordringer og blive udfordret. På den måde taler sparringen direkte ind i deres virkelige virkelighed, siger han.

Læs mere om evalueringen af projektet i Ringsted Kommune.

Kontakt
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.