Om UCL

Keld Skovmand

Keld Skovmand er forsker i UCL, Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund

Keld Skovmand
Keld Skovmand
Lektor
51 73 65 49

Præsentation

Keld Skovmand arbejder med læreplaner og læremidler med særligt fokus på forholdet mellem fag, didaktik og undervisning. Keld har med sin bog Uden mål og med – forenklede Fælles Mål? (2016) bidraget til at rejse en debat om den forskningsmæssige fundering af den ”læringsmålstyrede undervisning” og hensigtsmæssigheden af forenklede Fælles Mål. I sin fagdidaktiske forskning arbejder han på at udvikle teori til læreruddannelsen og kvalificere undervisningen i grundskolen, særligt undervisningen i historie, kristendomskundskab og samfundsfag.

Funktioner

Forsker, debattør, projektleder og leder af Program for Fagdidaktik og Undervisningsudvikling med særligt ansvar for samarbejdet med læreruddannelsen. Ankermand på udviklingen af den nationale læreplansplatform digitalelaereplaner.dk, der lanceres i foråret 2017. Desuden leder af projektet Kultur på tværs, som realiseres i et samarbejde mellem Center for Anvendt Skoleforskning og HistorieLab i Jelling.

Fagområde/forskningsfelt

Læreplaner i komparativt perspektiv, kulturfagsdidaktik, digitale læremidler, læreruddannelsesdidaktik, almen fagdidaktik, medborgerskabsdidaktik.

Baggrund

  • phil. i religionsvidenskab fra Aarhus Universitet (1994)
  • Adjunkt og senere lektor i kristendomskundskab ved Odense Seminarium (1995-2009)
  • Post Graduate Certificate in Religious Education fra University of Warwick (UK) (2005)
  • Medlem af flere ministerielle ekspertudvalg vedr. grundskolefaget kristendomskundskab og læreruddannelsesfaget kristendomskundskab/livsoplysning
  • Faglig ekspert for EVA i forbindelse med akkrediteringen af læreruddannelsen (2011)
  • d. stipendiat ved DPU, Aarhus Universitet (2009-2013; forsvarer sin afhandling 2017)

UC Viden

Genvej til cv, publikationer, udviklings- og forskningsaktivitet i professionshøjskolesektoren.
Keld Skovmand

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.