15. september 2016 af Carsten Pico

Modige undervisere følger op på succesfuld bog

Henrik Marxen og Knud Erik Christensen har succes som fagbogsforfattere. De to undervisere fra UCL’s læreruddannelse håber, flere tør tage springet og gå i deres fodspor.

Hvis man ikke tør blotte sig, får vi ikke rykket på fagligheden.

– Man blotter sin faglighed, når man sætter sig for at skrive en fagbog, siger Henrik Marxen, underviser på Læreruddannelsen på Fyn.

– Men hvis man ikke tør blotte sig, får vi ikke rykket på fagligheden i undervisningen, siger hans kollega Knud Erik Christensen.

Det var netop en ambition om at rykke ved fagligheden i deres eget fag, som fik de to undervisere til at tage på en utraditionel tur for 6 år siden.

– Vi tog til den nordligste del af Færøerne. Ud til en bygd ved det yderste fjeld. Uden netadgang og med 15 kilometer til nærmeste købmand via tunnelrør igennem klipperne, siger Henrik Marxen.

– I bygden var der kun fårene, 30 huse og os i et lille, tjæresort hus, der var spændt fast med kabler, så det ikke blæste væk, husker han.

– I en uge arbejdede vi på fuld tryk. Da ugen var gået havde vi en matrix klar til 3 grundbøger til undervisning i billedkunst, siger Knud Erik Christensen.

henrik-marxen-og-knud-erik-christensen, læreruddannelsen

Underviserne Henrik Marxen og Knud Erik Christensen fra Læreruddannelsen på Fyn er glade for den anerkendelse de får for deres evner som fagbogsforfattere.

Forfattere giver kollegerne en hjælpende hånd

Bog nummer 2 i trilogien er netop udkommet. Det er en grundbog om undervisning i billedkunst for mellemtrinet i skolen. Den første bog omhandlede undervisning i indskolingen.

Den første bog bliver brugt af studerende på næsten alle landets læreruddannelser.

– Vi valgte at kaste os over projektet, fordi vi savnede et sammenhængende lærebogssystem til undervisningen i billedkunst. Der var behov for en beskrivelse for både lærerstuderende og uddannede lærere af, hvordan man kan tænke faget fra start til slut i skolen, siger Knud Erik Christensen.

– I vores bøger beskriver vi 6 eksemplariske undervisningsforløb. Vi går helt ned i detaljen. Fra hvordan læreren samtaler med eleverne, til hvad eleverne kan arbejde med og evaluering af forløbene, siger Henrik Marxen.

– Eksemplerne er illustreret med billeder fra virkelig undervisning, og er så konkrete, at man næsten kan spejle sig selv i dem. På den måde kan vores lærebogssystem hjælpe, støtte og vejlede billedkunstlæreren, siger han.

Stor tilfredsstillelse at styrke det faglige niveau

Det er en kæmpe tilfredsstillelse, at vi har fået den anerkendelse, vi har fået.

En styrkelse af den faglige undervisning, og dermed skoleelevers dannelse, var målet, da de to undervisere fra UCL’s læreruddannelse tog til Færøerne for 6 år siden. Det mål ser de ud til at opfylde.

– Den første bog bliver brugt af studerende på næsten alle landets læreruddannelser. Bogen fik gode anmeldelser, og vi har også fået gode tilbagemeldinger fra kolleger i hele landet, siger Henrik Marxen.

– En underviser fra en anden læreruddannelse skrev til os, at bogen var en gave til hende, fordi den er så konkret i forhold, hvordan man kan undervise i praksis, siger Knud Erik Christensen.

– Der skal mod til at skrive en fagbog, når man er ansat på en vidensinstitution. Derfor er det en kæmpe tilfredsstillelse, at vi har fået den anerkendelse, vi har fået som fagbogsforfattere, siger de to undervisere, der håber at kunne inspirere andre til at sætte sig til tasterne.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.