10. august 2015 af Louise Lindholm Sørensen

Gæster fra Canada delte ud af erfaringer fra Ontarios skoler

Skoleledere og lærere fra Ontario-provinsen i Canada gæstede UCL og fortalte, hvordan de gennem synlig læring og professionelle læringsfællesskaber højner elevernes læring.

– Jeg bestræber mig på at besøge alle klasser på min skole hver dag, fortæller Stephen McCombe, der er skoleleder i Ontario.

– Jeg ser på de arbejdsmaterialer, der hænger på væggene i klasselokalerne og taler med eleverne om, hvad de lærer, og hvordan de gør det.

Besøget har været en fantastisk mulighed for at nå ud til mange af dem, der ikke har mulighed for at tage med på vidensrejse til Canada.Det var medarbejderne i Kompetenceudvikling og Undervisningsmidler der d. 5. august fik besøg af lærere og skoleledere fra Ontario.

Besøget vakte stor opmærksomhed, og de besøgende delte erfaringer fra den praksis, der udfolder sig i klasseværelserne i Ontario, og i den ledelsesstrategi, der ligger bag.

Ontario har inspireret dansk skolereform

Ontarios skolevæsen er forbillede for den danske skolereform og har gennem de seneste 10 år arbejdet målrettet med skoleudvikling med fokus på synlig læring og pædagogisk ledelse.

UCL har de seneste 3 år sendt mere end 400 skoleledere, lærere og konsulenter på vidensrejser til Ontario for at høste erfaringer og få kompetencer til at facilitere realiseringen af den danske skolereform.

Skoleudvikling er en stadig rejse

Skoleudvikling er ikke en destination – det er en rejse. Sådan formulerede skoleleder Stephen McCombe sit syn på opgaven, da han besøgte UCL.

Under det overordnede tema ”rejse”, fortalte skolelederne Stephen McCombe og Ann Marie Luce om deres erfaringer med at udvikle professionelle læringsfællesskaber og skabe synlig læring på deres skoler.

Canada delegation lærere og ledere, juli 2015

Den 5. august fik UCL besøg af skoleledere og lærere fra Ontario, som delte erfaringer fra skoleudviklingen i Canada.

Fælles indsats giver resultater

Læringskonsulent Jane Baird fortalte fra et lærerperspektiv om, hvordan de havde gennemført positive forandringer på hendes skole.

Et skarpt fokus på at etablere en udviklingsorienteret tankegang hos både lærere og elever forbedrede elevernes faglige præstationer og imødegik samtidig den negative adfærd, der havde præget skolen tidligere.

– We learn from, with and on behalf of each other, forklarer Jane Baird om arbejdet i de professionelle læringsfællesskaber.

En rejse med mange stop

Det var UCL-rejselederne Anette Vestergård og John Albert Kraaer, der var værter for de canadiske gæster. Et tætpakket program bragte desuden gæsterne til både Middelfart, Assens og Esbjerg kommuner og til Nationalt Videnscenter for Læsning i København.

Arrangørerne glæder sig over, at delegationen er nået ud til mere end 400 tilhørere.

– Det har været en fantastisk mulighed for at nå ud til mange af dem, der ikke har mulighed for at tage med på vidensrejserne, siger John Albert Kraaer.

Kontakt
Andre konsulenter med kompetencer på området
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.