19. juni 2017 af Trine Riis-Hansen

Fynsk produktionshøjskole gør sig klar til fremtiden

Elsesminde ruster sig til den nye opgave på det forberedende område med ambitiøs kompetenceudvikling.

Kompetenceudvikling giver indflydelse på udvikling

Landets produktionsskoler står foran markante forandringer. Et ekspertudvalg har været nedsat, og i øjeblikket arbejder politikerne på Christiansborg på en reform af hele det forberedende uddannelsesområde.

Vi skal geares til nye undervisnings- og læringsformerPå Elsesminde i Odense har ledelse og medarbejdere valgt at være på forkant med den nye virkelighed. Skolens mere end 60 ansatte skal i gang med et stort kompetenceudviklingsforløb.

– Der kommer nye love inden for vores område, og det er vigtigt, at vi følger med samfundsudviklingen. Vi har valgt at være proaktive og gå i gang med kompetenceudvikling allerede nu. På den måde kan vi opnå maksimal indflydelse på udviklingen, fortæller Vibeke Nørby Mouridsen, forstander, Elsesminde.

Mere end 60 ansatte fra Elsesminde skal igang med et stort kompetenceudviklingsforløb med UCL. (Arkivfoto)

UCL bringer ny viden

Kompetenceudviklingen gennemføres af Videreuddannelsen i pædagogik og læring, University College Lillebælt. Elsesminde får udviklet nye undervisnings- og læreplaner med øget brug af IT-didaktik. For Elsesminde er der et klart mål med forløbet.

– Vi skal geares til nye undervisnings- og læringsformer, siger forstanderen og uddyber:

– I forvejen er vi rigtig dygtige til at styrke sociale, personlige og praktiske kompetencer hos vores unge. Samfundsudviklingen og de kommende reformer gør det samtidig vigtigt, at vi styrkes i de skolastiske fag og den didaktiske tilgang.

Digitalisering er en del af pakken

Med kompetenceudviklingen vil Elsesminde skabe de bedst mulige forudsætninger for, at deres elever bliver rustet til uddannelse og job. Digitalisering er derfor også et centralt element i kompetenceudviklingen.

– Vores elever agerer i et digitalt samfund, og derfor skal vores ansatte også have styrkede digitale kompetencer, så de kan inddrage nye teknologier i undervisningen, siger Vibeke Nørby Mouridsen.

Kompetenceudviklingsforløbet gennemføres over de næste to år og er støttet af FUSA – Fonden til udvikling af statens arbejdspladser.

Kontakt
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.