5. oktober 2016 af Louise Lindholm Sørensen

Fremtidens velfærd kalder på ny form for kompetenceudvikling

Forskningen tegner et klart billede af, hvordan arbejdspladser får størst mulig værdi af efter- og videreuddannelse.

I de afsluttede trepartsforhandlinger har der været heftig politisk debat om afsættelse af midler til efter- og videreuddannelse af medarbejdere.

Vi skal hele tiden have fokus på, hvordan vi med skræddersyede forløb får bragt den nye viden ud på arbejdspladsen. Det stopper ikke i klasselokalet, men kræver, at vi kommer med de studerende helt ud i praksis.University College Lillebælt (UCL) leverer, med afsæt i viden fra forskning, en række konkrete svar på, hvordan man sikrer den bedst mulige kompetenceudvikling af medarbejdere.

– For at opnå den bedste effekt skal kompetenceudvikling udvikles i et samspil mellem arbejdspladsen og udbyderen,” siger Poul Skov Dahl, vicedirektør, UCL.

– Vi skal passe på med at ende i et kunde-leverandør-forhold, hvor kompetenceudvikling er en vare, der købes uden en grundig forudgående dialog mellem parterne.

Det betaler sig

En forskningsrapport fra KORA peger på, at det betaler sig at investere i kompetenceudvikling. Eksempelvis er diplomkurser ”tjent hjem” på få år.

– I dag er der dokumenterede tal, som viser, at både medarbejdere, arbejdsplads og samfund har udbytte af efteruddannelse, siger Peter Sørensen, lektor, UCL, og uddyber:

– Men vi kan også se, at det ikke er ligegyldigt, hvordan kompetenceudviklingen gribes an. De arbejdspladser, hvor kompetenceudvikling er koblet sammen med de øvrige strategiske udviklingstiltag, har klart størst udbytte.

Viden med hjem

Dermed er det også en bevægelse væk fra den individuelt baserede kompetenceudvikling. Værdien for den enkelte medarbejder er størst, når kurser samt formel efter- og videreuddannelse sættes ind i en større organisatorisk ramme.

Fremtidens efter- og videreuddannelse er båret af stærke samskabende samarbejder og stiller mindst lige så høje krav til uddannelsesinstitutionerne som arbejdspladserne.

– Vi skal hele tiden have fokus på, hvordan vi med skræddersyede forløb får bragt den nye viden ud på arbejdspladsen. Det stopper ikke i klasselokalet, men kræver, at vi kommer med de studerende helt ud i praksis, siger Poul Skov Dahl.

Læs mere om UCL’s udfoldelse af fremtidens kompetenceudvikling

Kontakt
Andre konsulenter med kompetencer på området
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.