6. februar 2017 af Trine Riis-Hansen

Fra skumfidus til professionel

I ny bog ”Ledelse gennem skolens ressourcepersoner” leverer UCL-konsulent en personlig og faglig beretning om, hvordan læreren lykkes som fagprofessionel.

I fremtidens skoleledelse spiller ressourcepersoner en væsentlig rolle. De er katalysatorer for den professionelle udvikling i samspil med skoleledelsen.

Ressourcepersoner kan være med til at fremme en kultur, hvor lærere får en oplevelse af at vokse i kollaborative fællesskaber.Dette felt bliver udfoldet i den nye bog ”Ledelse gennem skolens ressourcepersoner”. Der er tale om en antologi med bidrag fra en række fremtrædende eksperter i skoleledelse og organisatorisk udvikling.

 

Et af bidragene kommer fra Merete Storgaard Jensen, adjunkt og ph.d.-stipendiat ved University College Lillebælt. Hun tager fat på emnet fra et lærerperspektiv og med afsæt i hendes egen baggrund som lærer.

Om skumfidusen

– Mit mål har været at skrive om oplevelsen af at gå fra nyuddannet lærer, hvor man kan føle sig som en skumfidus, til fagprofessionel med stærke kompetencer, siger Merete Storgaard Jensen, UCL, hvis bidrag netop bærer titlen ”Fra skumfidus til fagprofessionel – vejleder og katalysator i skolens professionelle kapital”.

Fra den personlige lærerindgang bevæger Merete Storgaard Jensen sig over i en udfoldelse af, hvordan skoleledelser kan understøtte ressourcepersonernes arbejde med kollegiale læreprocesser i udviklingen af skolens professionelle kapital.

– Man kan se skolens professionelle kapital som en sammensætning af både den individuelle lærers professionelle dømmekraft, talent og evner til at undervise og det sociale kit, der knytter lærerne sammen i tillidsbaserede relationer.

Grib ud efter ressourcer

I sit arbejde som UCL-konsulent oplever Merete Storgaard Jensen således, hvordan ressourcepersoner kan bidrage positivt til udviklingen.

– Ressourcepersoner kan være med til at fremme en kultur, hvor lærere får en oplevelse af at vokse i kollaborative fællesskaber. De får en faglig styrke og stolthed. Det virker positivt ind på læringsmiljøerne, men kræver ledelsens opmærksomhed, siger hun.

Læs mere om bogen ”Ledelse gennem skolens ressourcepersoner”

 

Kontakt
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.