Ph.d.-projekt Print Send Gem som PDF

Undervisning i mad og måltider med Madkamp som forskningsfelt

Ph.d.-projektet undersøger via Mixed Methods forholdet imellem den intenderede og realiserede læring i undervisningsforløbet og konkurrencen Madkamp – DM i Madkundskab.

ProjektansvarligJacob Christensen
Projektperiode2014 -2017
ProjektpartnereAarhus Universitet og Undervisningsministeriet
UCLCenter for Anvendt Skoleforskning

Viden om mad- og måltidspædagogik

Madkamp-konceptet implicerer en særlig undervisningsform, som i ph.d.-projektet underkastes videnskabelig bearbejdning med henblik på at skabe viden om mad- og måltidspædagogik inden for faget Madkundskab.

Forskningsprojektet undersøger derfor, hvilken effekt undervisningen har på elevernes læring i og motivation for faget madkundskab, og stiller desuden spørgsmålene: Hvilke fordele og udfordringer er forbundet med konceptet? Og hvilke elementer kan overføres til andre undervisningssituationer centreret om mad og måltider?

Projektet er en del af forskningsprogrammet Læring, Omsorg, Bæredygtighed og Sundhed ved Aarhus Universitet.

Mere om Madkamp – DM i madkundskab

Projekt Madkamp – DM i madkundskab er et udviklingsprojekt, hvor der afholdes lokale semifinaler og en national finale i Madkundskab.

Deltagende elever konkurrerer på deres evner til at arbejde innovativt, undersøgende og eksperimenterende med udvikling af madretter.

Forud for konkurrencerne gennemfører eleverne et målrettet undervisningsforløb, og lærere tilbydes et særligt inspirationskursus for at opkvalificere deres undervisning på dette felt.

Projektansvarlig
Center for Anvendt Skoleforskning

Videncentret samler og skaber udviklings- og forskningsviden i og for de frie skoler.

Mere om Madkamp

Læs Jacob Christensens blog

Følg med på Madkamp.nu

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.