Udviklingsprojekt Print Send Gem som PDF

Udvikling af rehabiliterings- og uddannelsespraksis

Projektet har undersøgt, hvordan uddannelsesforløb kan føre til, at der etableres tværprofessionelle bachelorprojekter i samarbejde med praksis.

ProjektansvarligJette Rasmussen
Projektperiode2013-2014
ProjektpartnereOdense Kommunes Ældre og Handicapafdeling
UCLErgoterapeutuddannelsen

Tværprofessionelle bachelorforløb

Praksisforskningsprojektet har udviklet tværprofessionelle bachelorforløb, som tager udgangspunkt i konkrete, praksisnære udviklingsområder. Hensigten har været at styrke såvel professionsbacheloruddannelserne som praksis.

Fokus er på rehabilitering og borgerinddragelse i Ældre- og Handicapforvaltningen  i Odense Kommune og skal konkretisere tværprofessionelle kernekompetencer.

Der er udarbejdet 4 tværprofessionelle bachelorprojekter med deltagelse af studerende fra uddannelserne til hhv. pædagog, sygeplejerske og fysioterapeut. De studerende gik til bacheloreksamen på deres respektive uddannelser.

Studerende opnår tværprofessionelle kompetencer

De studerende, som har deltaget i projektet, har oplevet følgende gevinster:

  • Udvidet forståelse for betydningen af det tværprofessionelle samarbejde og egen professionsidentitet
  • Færdigheder i tværprofessionelt samarbejde i forhold til borgerrettet opgaveløsning
  • Mod til at indgå i udviklingsarbejde i praksis
  • Kompetencer til at indgå i samarbejde med praksis om konkrete udviklingsopgaver

Anbefalinger til tværprofessionelle bachelorprojekter i samarbejde med praksis

Den tværprofessionelle tilgang til konkrete problemstillinger i praksis skaber mulighed for et nyt, kritisk blik på praksis. I projektet er følgende faktorer identificeret som afgørende for succes:

  • Godkendelse af fælles retningslinjer for tværprofessionelle bachelorprojekter
  • Anerkendelse af, at afvikling af tværprofessionelle bachelorprojekter stiller store krav til koordinering, fleksibilitet og ressourcer hos alle parter
  • Motivere studerende til at sætte deres faglighed i spil i nye tværprofessionelle grupper
  • Tidlig og bred information i uddannelsesforløbet til studerende om mulighederne for tværprofessionelle bachelorprojekter
  • Workshops undervejs i BA-forløbet fungerer som holdepunkter i de studerendes tværprofessionelle samarbejde. Workshops skal relateres til de studerendes konkrete arbejde
  • Opmærksomhed på, at det er en særlig udfordring at vejlede tværprofessionelt, og at bevidstheden om egne kompetencer styrkes
  • Samarbejdet med praksis skal være aftalt på forhånd, herunder hvilke problemstillinger der er relevante, hvem der er kontaktperson, og hvordan kontakten foregår
  • Tidlig og hyppig kontakt med kontaktperson i praksis for at skabe afklaring om problemstilling i praksis, da det kan være svært for studerende at navigere hos ekstern samarbejdspartner
  • Klart beskrevet rolle for kontaktpersoner fra praksis, der skal varetage opgaver i projektet
  • Løbende forventningsafstemning mellem UCL og praksis er nødvendig, da muligheder og begrænsninger i praksis ændrer sig (fx adgang til informanter)

 

Projektansvarlig
Ergoterapeutuddannelsen

Uddanner professionsbachelorer og bidrager til udvikling af praksis i samarbejde med private og offentlige institutioner.

Projektleder
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.