Anvendt forskningsprojekt Print Send Gem som PDF

Textlab

Textlab er et forskningsbaseret læremiddel, som integrerer innovation og entreprenørskab i danskundervisningen.

ProjektansvarligHelle Munkholm Davidsen
Projektperiode2012-2014
ProjektpartnereVUC Svendborg, Dansklærerforeningen, Systime
UCLCenter for Anvendt Skoleforskning

Innovativ lærebog i tekstanalyse og -produktion

Textlab er en I-bog, der understøtter elevernes selvstændige læring. Bogen er et redskab til at designe innovative læreprocesser for eleverne i dansk i 8.-10. klasse.

I Textlab arbejder eleverne med at analysere og producere litterære og multimodale tekster igennem en række innovative og faglige læringsaktiviteter, som handler om tekstkompetencer, formidling og kommunikation.

Bogen er et eksempel på, hvordan man kan integrere innovation og entreprenørskab i danskfaget. Den viser, hvordan eleverne kan få øje på nye muligheder og omsætte deres ideer til virkelighed.

Resultat af samarbejde mellem lærer og forsker

Bogen er resultat af samarbejde mellem lærer Julie Püschl og litteraturdidaktiker Helle  Munkholm Davidsen.

Julie arbejder til dagligt med at praktisere innovativ undervisning, og bogen trækker på hendes praksiseksempler.

Helle arbejder med at udvikle innovativ og entreprenøriel læring, der åbner nye veje i danskfaget. Bogen udgives i et samarbejde mellem Dansklærerforeningen og Systime.

textlaboratoriet introfilm

Projektansvarlig
Center for Anvendt Skoleforskning

Videncentret samler og skaber udviklings- og forskningsviden i og for de frie skoler.

Find Textlab-materialet
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.