Anvendt forskningsprojekt Print Send Gem som PDF

Samarbejde om læringsfællesskaber

Forskningsprojektet sætter fokus på professionelles samarbejde om læringsfælleskaber i forbindelse med inddragelse af specialviden- og ressourcer i skolens almene undervisning.

ProjektansvarligIda Schwartz
Projektperiode2014-2018
ProjektpartnereNordfyns Kommune, Middelfart Kommune og KomU.
BevillingForskningsprojektet er tilknyttet det Mærsk-finansierede kompetenceudviklingsforløb ”Læringsfællesskaber, der virker”.
UCLCenter for Anvendt Velfærdsforskning

Klasser rummer elevfællesskaber med både ressourcer og udfordringer. Lærere og pædagoger i skolen står overfor den opgave, at de skal skabe læringsfællesskaber for alle børn.

I nogle tilfælde er det nødvendigt at inddrage professionelle med specialviden, der befinder sig både i og udenfor skolen. Flere fagligheder skal spille sammen for at styrke alle elevers deltagelse og læring.

Forskningsprojektet sætter fokus på samarbejde om læringsfælleskaber. Forskere fra University College Lillebælt og professionelle fra kommunerne er gået sammen om at undersøge og skabe viden om, hvordan professionelle kan arbejde bedre sammen, således at støtten når helt ind i klasserummet til gavn for både børn og voksne.

Formålet med praksisforskningsprojektet er at få mere viden om, hvordan skoler kan organisere det tværprofessionelle samarbejde, så det understøtter læreres og pædagogers arbejde med at skabe læringsfællesskaber, der fremmer alle elevers deltagelse og læring

Projektansvarlig
Speciale af Mette Middelboe Kofoed

Specialet hedder "The Conduct of Everyday Work life – from the perspective of the AKT-pedagogues", og handler om pædagogers arbejde med AKT i danske offentlige skoler.
Specialet er er 65 sider langt og er i PDF.

Folder om forskningsprojekt
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.