Udviklingsprojekt Print Send Gem som PDF

Mål og midler

Projektet har som mål at levere et systematisk bidrag til læreruddannelsens didaktik igennem udgivelsesserien Mål og midler.

ProjektansvarligThomas Illum Hansen
ProjektperiodeFra 2008 og frem
ProjektpartnereUniversity College Sjælland og University College Syd samt Forlaget Klim
UCLCenter for Anvendt Skoleforskning

Fokus på læreplaner, læremidler og praksis

Mål og midler er et udviklingsprojekt med fokus på forholdet mellem læreplaner, læremidler og skolens praksis. Et resultat af projektet er udgivelsesserien Mål og midler, der præsenterer analyser af både læreplaner og læremidler i fagene.

Projektets læremiddeldidaktiske grundmodel kaldes læremiddeltrekanten. På Læremiddeltjek bruges trekanten som model for vurdering og sammenligning af læremidler.

Læremiddeltjek.dk vurderer udvalgte digitale og bogbaserede læremidler på 6 parametre:

  • Tilgængelighed
  • Progression
  • Differentiering
  • Udtryk
  • Indhold
  • Aktivitet
På læremiddeltjek.dk evalueres læremidler fra forskellige fag.

På læremiddeltjek.dk evalueres læremidler fra forskellige fag.

Læreruddannelser bag fagdidaktikker

Tilgangene til læremiddelanalysen varierer med fag og forfattere, men fælles for dem er, at de betjener sig af begreber og modeller fra Fælles mål og midler. Et fags didaktik må naturligt tage farve af faget og dets karakteristiske indholds-, udtryks- og aktivitetsformer.

Fagdidaktiske bøger er skrevet af undervisere fra læreruddannelsesstederne på professionshøjskolerne Lillebælt, Sjælland og Syddanmark i regi af det nationale videncenter for læremidler, Læremiddel.dk.

Projektansvarlig
Center for Anvendt Skoleforskning

Videncentret samler og skaber udviklings- og forskningsviden i og for de frie skoler.

Kontakt
Mere om Mål og midler
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.