Anvendt forskningsprojekt Print Send Gem som PDF

Evaluering af analoge, didaktiske læremidler i forhold til forenklede fælles mål

En analyse og evaluering af de analoge læremidler, som lærerne bruger i matematikundervisningen på mellemtrinnet.

ProjektansvarligStig Toke Gissel
Projektperiode2016-2017
ProjektpartnereKøbenhavns Kommune
UCLAnvendt forskning i Pædagogik og Samfund

Læremiddel.dk har fået til opgave at analysere og evaluere de analoge læremidler, som lærerne bruger i matematikundervisningen på mellemtrinnet.

Dette sker med særligt fokus på koblingen mellem læremiddel og forenklede Fælles Mål (FFM) og kompetence­målstænkningen heri.

Evalueringsredskaber og kategorier til analyse og vurdering af læremidler må tilpasses og ændres i retning af tænkningen i forenklede Fælles Mål og den særlige udformning denne har fået i målbeskrivelserne for matematikfaget, således at sammenhængen mellem kompetencer og stofområder kan undersøges systematisk.

På den baggrund udvikles der i projektet et analyseredskab, som kan kortlægge dækningsgra­den af de forskellige kompetenceområder i læremidlerne.
Analyseredskabet vil blive udviklet og afprøvet i interaktion med praktikere og faglige fyrtårne for matematikfaget med henblik på, at redskabet kan bruges til analyse af matematiklæremidler i for eksempel skolers fagteams.

Projektansvarlig
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.