12. oktober 2012 af Carsten Pico

Anerkendelse til pædagoguddannelserne i Odense og Svendborg

Pædagoguddannelsen i Odenses arbejde med nye teknologier og digitale medier møder anderkendelse hos Center for Digital Pædagogik, der derfor lancerede en ny bog hos UCL.

Brug af iPads, udvikling af apps og produktion af videofilm er bare noget af det, de studerende har på skemaet på pædagoguddannelserne i Odense og Svendborg. Det store fokus på teknologiforståelse og digitale medier har givet genlyd hos Center for Digital Pædagogik (CfDP) i Aarhus.

Børn lever deres halve liv på nettet, og hvis vi vil arbejde med det hele barn, det hele mennesker, er vi nødt til også at være dér.

Videnscentret samarbejder med pædagoguddannelserne i Odense og Svendborg, og CfDP synes de to fynske uddannelsers fokus er så spændende, at man i oktober valgte Pædagoguddannelsen i Odense som ramme for lanceringen af en ny bog.

Det glæder underviser på pædagoguddannelsen Helle Hovgaard Jørgensen, der er en af dem, som går forrest med at inkludere ny teknologi i undervisningen.

Ansatte ved Center for Digital Pædagogik

Center for Digital Pædagogik er begejstret for de fynske pædagoguddannelsers fokus på teknologi, og lancerede derfor en ny bog på uddannelsen i Odense. På billedet ses bl.a. adjunkt ved UCL Helle Hovgaard Jørensen og bogens hovedforfatter Kristian Lund fra CfDP (th.)

Pædagoger skal vide noget om digitale medier

– Jeg deler CfDPs leder Anne Marquards holdning til børn og deres brug af digitale medier. Hun mener, at børn lever deres halve liv på nettet, og hvis vi vil arbejde med det hele barn, det hele mennesker, er vi nødt til også at være dér, siger Helle Hovgaard Jørgensen.

– Teknologien, de digitale medier, må ikke stå alene, men skal arbejdes ind i den pædagogiske hverdag. Når vi gør det, bliver det til gavn for både den professionelle og borgeren, mener Helle Hovgaard Jørgensen.

De to fynske pædagoguddannelser er på rette spor

Den holdning deler Kristian Lund fra CfDP, der præsenterede sin nye bog ”Digital Trivsel – i arbejdet med udsatte børn og unge” på Pædagoguddannelsen i Odense.

– Vi har nettet i lommen, og det ændrer os og børn og unge, siger Kristian Lund.

Hans nye bog handler om pædagogiske problemstillinger i arbejdet med udsatte børn og unges færden på nettet. Han er ikke i tvivl om, at pædagoguddannelserne i Odense og Svendborg er på vej i den rigtige retning, og opfordrer til, at de danske pædagoguddannelser sætter digital trivsel på skemaet.

– Vi skal have flere pædagogiske eksperter. Det skal med i handleplanerne, for det er de udsatte, der møder problemerne. Også online, og derfor skal vi tænke trivsel bredere, mener Kristian Lund.

Temaside om digital trivsel blandt udsatte børn og unge, Center for Digital Pædagogik

ipad-pædagogik på Pædagoguddannelsen i Odense

Pædagoguddannelsen i Odense

Pædagoguddannelsen i Svendborg

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.